ABSTRAK

Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah pengajaran dan pembelajaran dikalangan pelajar  dalam mengaitkan secara kualitatif bagi cas dan beza keupayaan apabila melibatkan dielektrik di dalam kapasitor. Responden kajian ini terdiri daripada 18 orang pelajar modul 2 kelas tutorial S2K3T4. Tinjauan awal untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi pelajar dalam mengaitkan perubahan cas dan beza keupayaan ini telah dijalankan melalui analisis dari soalan kuiz, temu bual dan pemerhatian. Berdasarkan analisis tersebut didapati hampir keseluruhan pelajar tidak dapat mengaitkan di antara cas dan beza keupayaan apabila menggunakan kapasitor berisi dielektrik. Intervensi yang dijalankan bagi mengatasi masalah ini adalah dengan menggunakan konsep analogi perbandingan Model ASK. Hasil dapatan daripada ujian pos dan temubual, mendapati prestasi pelajar meningkat sebanyak 60%.

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN PENULIS

Pengenalan Penulis Butiran Diri Penyelidik 1: ✿ Nama : Wan Aishah binti Wan Harun ✿ Tarikh Lahir : 30 Mei 1989 ✿ Berkahwin dan me...