Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah
pengajaran dan pembelajaran dikalangan pelajar
dalam mengaitkan secara kualitatif bagi cas dan beza keupayaan apabila
melibatkan dielektrik di dalam kapasitor. Responden kajian ini terdiri daripada
18 orang pelajar modul 2 kelas tutorial S2K3T4. Tinjauan awal untuk
mengenalpasti masalah yang dihadapi pelajar dalam mengaitkan perubahan cas dan beza
keupayaan ini telah dijalankan melalui analisis dari soalan kuiz, temu bual dan
pemerhatian. Berdasarkan analisis tersebut didapati hampir keseluruhan pelajar
tidak dapat mengaitkan di antara cas dan beza keupayaan apabila menggunakan
kapasitor berisi dielektrik. Intervensi yang dijalankan bagi mengatasi masalah
ini adalah dengan menggunakan konsep analogi perbandingan Model ASK. Hasil dapatan daripada ujian pos dan temubual, mendapati prestasi pelajar meningkat sebanyak 60%.
No comments:
Post a Comment